Tuesday, June 23, 2009

jalan PULANG yang di CARI

Tersungkur aku di persimpangan,
Tertunduk lesu mengenangkan,
Dosa-dosa sepanjang perjalanan,
Dalam mencari makna sebuah kehidupan,
Tenggelamnya aku dalam cambuan nafsu yang berpanjangan.

Kelu lidahku,kaku pergerakanku,
Ke mana lagi arah yang harus ku tuju?
Ke kiri atau ke kanan?
Apa yang menanti di sebelah sana?
Dan apa pula yang menanti di sebelah sini?

Ku pandang kiri,ku pandang kanan,
Kedua-duanya mengisi ruang fikiran,
Berputar ligat akal ini mencari ikhtiar,
Arah yang mana patut dijadikan pilihan?
Terdiam sepi aku buat seketika.

Dalam kebuntuan aku di situ,
Terbit pula suatu cahaya,
Yang menyinari seluruh alam fana,
Membuatkan aku terkesima dan terpana,
Dek penangan nur yang inderaloka.

Kedengaran suatu suara di cuping telinga,
Seolah-olah bergema seluruh alam buana,
Memberitahu aku tentang dosa dan pahala,
Mengingatkan aku pada yang hak dan batil,
Menegur aku yang alpa dan leka,
Mengajak aku pulang kepada Yang Maha Kuasa.

Persoalan tersendu,balas hampa bisu,
Dulu aku tersungkur,kini ku berdiri,
Dulu ku menunduk,kini ku celik,
Ku tinggalkan segala igauan buruk semalam,
Ku langkahkan kaki ini,menuju sinar hangatnya mentari.

Betapa syukur ini ku panjatkan,
Ku persembahkan salam ingatan,
Buat Dia Yang Maha Pengampun,
Menerima baik dan buruknya diri ini,
Yang hanya bergelar seorang hamba yang hina lagi dina.

Siapalah aku tanpa cintaNya?
Hebatkah aku tanpa kurniaanNya?
Berjayakah aku tanpa keizinanNya?
Bahagiakah aku tanpa rahmatNya?
Sempurnakah aku tanpa nikmatNya?

Di penjuru kamar kecil ini,
Berteleku aku di atas sejadah,
Disirami dengan air wudhuk yang menyejukkan,
Ku baluti tubuh ini dengan sesuci bersihnya telekung,
Ku hiasi jari ini dengan kiraan tasbih,
Ku basahi lidahku dengan zikirullah,
Ku titiskan air mata penuh syahdu,
Mengimbau kembali betapa buruknya aku,
Pada pandanganMu Ilahi.

Hanya maghfirahMu yang aku damba,
Agar diri ini diselimuti sifat mahmudah,
Keimanan seteguh para sahabat,
Ketaqwaan setinggi para syuhada,
Keberanian Saidina Umar al-Khattab,
dan Ketabahan Saiditina Khadijah.

Semoga hari-hari mendatang,
Membimbing aku supaya lebih kuat,
Mengharungi arus fatamorgana,
Yang sering melalaikan dan menipu daya,
Setiap insan yang hidup di dunia.

No comments: